Campagneberichten

Bekijk op deze pagina een reeks campagneberichten welke wij via diverse media hebben uitgezonden. 

Fotograaf Marco van Ammers altijd bezig met veranderingen

Veranderlijk, creatief en innovatief bezig zijn vormt zo’n beetje het ondernemend karakter van (bedrijfs)fotograaf Marco van Ammers. Met dat in het achterhoofd kwam de coronacrisis voor hem niet als de spreekwoordelijke donderslag bij heldere hemel. Natuurlijk, zijn agenda was van de ene op de andere dag blanco, want geplande opdrachten werden teruggetrokken, uitgesteld of gecancelled.

“Ondanks dat ben ik niet iemand die bij de pakken neer gaat zitten. Ik kan mezelf eigenlijk het beste als volgt omschrijven: als de meute naar links gaat, ga ik rechtsaf. Er zijn altijd kansen en in de tweede week van de crisis besloot ik om te investeren in een camerasysteem waarmee ik 3D virtual reality opnames kan maken”, vertelt Marco.

Dergelijke camera’s werden in eerste instantie in de vastgoedmarkt gebruikt om meeslepende en zogeheten sferische videobeelden te maken van objecten die aan- of verkocht moesten worden. Van Ammers zet deze techniek sinds kort in om bedrijfsreportages te maken. Zijn eerste opdrachtgever was het Regio College. “Ik heb hier op 9 en 14 april in Zaandam gedraaid en twee dagen later stond de virtuele open dag online. Later ook de locatie in Purmerend waar wordt samengewerkt met Horizon College.”

Inmiddels heeft hij ook voor de landelijke organisatie Installatie Werk, negen locaties in Noord-Holland in 3D vastgelegd. Daarnaast heeft ook de Radboud Universiteit in Nijmegen interesse getoond.

Marco van Ammers, eigenaar van zijn bedrijf Tazama, fotografeert sinds 15 jaar en heeft gedurende die periode een professionele en betrouwbare naam opgebouwd. Hij is ook niet te beroerd om kleine(re) ondernemers belangeloos te helpen om deze lastige tijd door te komen.

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen

“De evenementenbranche zal straks anders zijn dan voorheen…”

B55 kan goed inspelen op veranderingen met nieuw product

Als je corebusiness in de evenementenbranche ligt, dan is het wel even slikken na zo’n persconferentie van 15 maart. “Klopt helemaal”, zegt Raymond Bout. Hij is samen met zijn broer Marco eigenaar van B55 Promotionele Artikelen, in Purmerend. “Wat wij doen is ervoor zorgen dat bedrijven zich op een sympathieke manier kunnen profileren door het bedrukken van geschenken en promotieartikelen. We bedienen daarmee o.a. de evenementenbranche, denk aan bijvoorbeeld vakbeurzen. Toen werd alles in één klap afgeblazen, dus ja, dat kwam hard aan.”

Het is 1955 als vader Bout zijn bedrijf in confectie start. Zoons Raymond en Marco nemen het bedrijf in 1998 over en vanaf begin 2003 zijn ze een andere richting ingeslagen. Wat ooit begon met pennen voorzien van bedrijfslogo, is inmiddels uitgegroeid tot een allround leverancier van promotieartikelen. De wendbaarheid die de broers eerder al lieten zien komt ze in deze crisis goed van pas. “Bij de pakken neerzitten is geen optie, we moeten door en we zijn niet de enige ondernemers die het moeilijk hebben”, zegt Raymond.

Het bedrijf heeft van de nood een deugd gemaakt: “Ook nu willen wij ondernemers helpen met hun promotie en tegelijkertijd merkten we dat de vraag naar hygiëne producten toenam. Dan is één plus één al snel twee.” Investeren dus voor het Purmerendse bedrijf, in machines die tubes kunnen voorzien van een bedrijfslogo. Die tubes worden gevuld met hygiënehandgel, en voilà er is een nieuw product geboren. “De evenementenbranche zal straks anders zijn dan voorheen daar kunnen we met onze producten goed op inspelen. In deze tijd is dat nu eenmaal een hygiënehandgel”, aldus de ondernemer.

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen
Raymond Bout

De VVV Museumwinkel draagt bij aan de bekendheid van Purmerend

Een kleine twee jaar geleden opende de VVV Museumwinkel haar deuren. De winkel en het Purmerends museum staan met elkaar in verbinding en draaien op vrijwilligers, in totaal zo’n twintig mensen. “En er is nog ruimte voor meer helpende handen”, lacht Estha Meijer, vrijwilligerscoördinator van de VVV Museumwinkel aan de Peperstraat.

“Toen na de persconferentie van 15 maart het museum dicht moest, hebben wij besloten om ook onze winkel te sluiten. Strikt genomen was de winkelsluiting van overheidswege niet nodig. Maar als organisatie voelen we een sterke verantwoording naar onze vrijwilligers; een groot deel daarvan is op leeftijd, hun veiligheid ging vóór het openlaten van de winkel”, vervolgt Estha.

“Inmiddels zijn we weer open. Uiteraard met de nodige aanpassingen. Normaal gesproken staan er twee vrijwilligers in de winkel en twee in het museum. Door de coronamaatregelen hebben we dat moeten aanpassen om te voorkomen dat we met te veel mensen in een kleine ruimte zijn. We draaien nu met drie mensen, waarvan er eentje als een ‘vliegende keep’ fungeert en bijspringt waar het nodig is”, licht Estha toe. “De hele dag door moeten deurkrukken, trapleuningen en handgrepen ontsmet worden. Het is veel meer werk, dat we nu ook met een persoon minder moeten doen. Dan is het fijn te merken dat onze vrijwilligers bevlogen mensen zijn die van aanpakken weten.”

Toch liep het de eerste week na de heropening niet meteen storm in de winkel aan de Peperstraat. “We merkten dat de loop er na zo’n periode van sluiting weer in moet komen en mensen ons als het ware opnieuw moesten vinden. Er werd ook anders gewinkeld, meer gericht op noodzakelijke dingen. Heel langzaam zien we dat er weer wat meer gewinkeld wordt voor de fun. Door mensen die een dagje uit zijn, maar ook door Purmerenders”, vertelt Estha. “Het is leuk te zien dat ook onze eigen inwoners verrast zijn door wat ze hier treffen. Behalve de gebruikelijke dingen als informatie over de omgeving en de fiets- en wandelroutes hebben we een uitgebreid en wisselend assortiment van streekproducten en kunstzinnige cadeautjes. Altijd met een link naar onze stad of regio en voor aangename prijzen”, vult ze aan. Dat de opbrengst van de winkel weer bijdraagt aan de exploitatie van het museum is extra mooi. “Zo werken we samen om Purmerend op een positieve manier bekend te maken bij bezoekers, toeristen én onze eigen inwoners.”

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen

Online zichtbaarheid en gratis bezorging helpen SUEZ thee de crisis door

Annemarie van de Bunt van SUEZ Thee uit Purmerend had even een zetje nodig om weer op gang te komen. Toen de coronamaatregelen bekend werden gemaakt, bleven alle bestellingen twee weken lang uit. Gelukkig heeft zij zich herpakt en draaide ze in april een topmaand.

Annemarie vertelt: “Ik moest echt even bijkomen van de schrik. Ik heb ontzettend te doen met alle ondernemers die zo ontzettend zwaar zijn getroffen. Daar werd ik echt een beetje moedeloos van. Na vijf jaar ondernemen kon ik eindelijk eind januari zeggen dat dit mijn jaar zou gaan worden. Alles ging goed tot de eerste persconferentie van Rutte. De dag erna kregen we te horen dat de geplande verkoop van ons huis niet doorging, vlak voor de sleuteloverdracht van ons nieuwe huis. Half maart viel mijn verkoop stil. Niet alleen de klandizie vanuit de horeca en schoonheidsbranche viel weg, maar ook de consument hield zich stil. Ik heb weliswaar een webshop, maar ik hecht veel waarde aan persoonlijke contact met mijn klanten. Juist dat contact en het maandelijkse Theecafé, dat ik organiseer vanuit huis, is mijn kracht. En dat viel volledig weg.”

Gratis bezorgen

Annemarie verkoopt meer dan 100 soorten losse thee en ze doet dit vanuit huis. Ze hoeft dus geen hoge huur van een winkelpand te betalen, maar ze kreeg het toch wel even benauwd. “Na twee weken verdrietig zijn om wat er om ons heen gebeurde en de doodse stilte, heb ik ervoor gezorgd online meer zichtbaar te zijn. Gratis bezorging in Purmerend stond al op de planning, maar dit ben ik toen direct gaan doen. En er kwamen leuke opdrachten uit, zoals een opdracht van Stichting Kinderopvang Purmerend, die al haar thuiszittende medewerkers thee toestuurde. Maar ook van de Rotary, die een pakket bracht bij eenzame mensen, waarin o.a. mijn thee zat. En daar ging ik dan, met mijn handschoenen aan en handgel mee, op weg om de bestellingen te bezorgen”, aldus de onderneemster.

Nieuwe klant

“We zijn er nog lang niet. Leveranciers hebben moeite met leveren omdat veel producten uit het buitenland komen. Ik werk samen met partijen uit het oosten, maar ook met een fabriek in Duitsland. Er is geen pijl op te trekken. Maar ik heb er wel een heel leuke nieuwe klant bij. Het nieuwe restaurant op de Koemarkt, genaamd Twaalf, gaat ook mijn thee verkopen”, besluit Annemarie enthousiast.

#laatdeeconomieniettotstistandkomen

NIB vraagt geen bureaukosten aan bedrijven in coronatijd


Hennie Wesselsz, directeur van het Nationaal Incassobureau (NIB) uit Purmerend, is bijna 73 jaar. Hij zit al ruim 35 jaar in het vak en is nog steeds actief als directeur van het bedrijf. Gelukkig is Hennie gezond en nog steeds ondernemend.

Vele bedrijven zijn getroffen door de coronacrisis en de gevolgen zijn ook in de incassobranche goed merkbaar. “Wij werken voor een aantal grote bedrijven, gevestigd door heel Nederland en bij een aantal daarvan ligt nu alles stil. Dat betekent dus ook dat wij de vorderingen momenteel niet binnenkrijgen,” vertelt Hennie. Bij NIB werken normaal gesproken zo’n twintig mensen op kantoor. Daarvan werkt een groot deel nu vanuit huis. “Wij houden dit voorlopig zo, maar willen wel gaan rouleren, zodat men toch feeling houdt met collega’s en kantoor,” aldus Wesselsz.

Nette manier
Om ondernemers in deze moeilijke tijd tegemoet te komen, maar ook zelf aan het werk te blijven, rekent het incassobureau tot in ieder geval eind van dit jaar geen bureaukosten voor haar diensten. Dit houdt in dat je als bedrijf alleen betaalt, als je vordering ook daadwerkelijk geïncasseerd is. Hiermee wil NIB voorkomen dat ondernemers, die het toch al zwaar hebben, ook nog moeten betalen aan het incassobureau voor facturen die niet worden overgemaakt. Wesselsz benadrukt dat de wijze van incasseren altijd op een nette manier gebeurt. “NIB is een onderdeel van de TCM Group, waarin wereldwijd 150 landen vertegenwoordigd zijn. In mei zou in Brussel het jaarlijkse congres zijn van alle leden van de TCM Group. Uiteraard is deze door de coronacrisis gecanceld. Tijdens dit congres wordt altijd de Quality Award uitgereikt. “NIB uit Purmerend heeft daarbij de tweede prijs gewonnen,” vertelt Hennie trots.
#laatdeeconomieniettotstilstandkomen

Hennie Wesselsz

bb chum speelt in op de coronamaatregelen met kleurrijke mondkapjes

We kunnen er bijna niet meer omheen; de mondkapjes. Verplicht in het OV, maar ook zeker bepalend in het algemene straatbeeld. Dat zette Martijn Both, eigenaar van bb chum (het bedrijf achter de kleurrijke en limited edition overhemden) aan het denken. De filosofie van Martijn is en blijft dat overhemden van bb chum altijd lange mouwen moeten hebben. “De praktijk is namelijk dat mannen de mouwen oprollen of afknippen”, vertelt hij over de achtergrond.

Sinds de uitbraak van corona is het mondkapje een steeds belangrijker dingetje geworden. Dat bracht Both op het idee om op bestelling zijn overhemden van de mouwen te ontdoen en van de overgebleven stof matchende mondkapjes te laten maken. “Ik kwam met mensen in contact die alles van mondkapjes afwisten. Ook een rondje bellen met allerlei makers van mondkapjes bevestigde dat met onze stof heel goede en afdoende mondkapjes zijn te maken. En met de stoffen waarmee onze overhemden worden gemaakt, zijn de mondkapjes in één klap heel kleurrijk. En, evenals de overhemden zelf, exclusief.”

In nauw overleg met de Modevakschool Noord-Holland in Purmerend werden enkele prototypes vervaardigd, hetgeen uitmondde in een bb chum mondkapjeslijn. Kom er maar op!

Overhemden van bb chum worden in een maximale oplage van 149 stuks per print gemaakt. Exclusiviteit is dus een waarborg. We maken op bestelling van onze lange mouwen gewoon korte mouwen en dan hebben de liefhebbers eindelijk een korte mouw overhemd en dan ook nog met 2 matching 2-laags mondkapjes”, aldus Martijn Both tot slot.

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen
#kooplokaalpurmerend

De impact van Corona is voor JMG Schilderwerken niet van economische aard

“Toen de onrust rondom het coronavirus begon zijn wij meteen buiten aan het werk gegaan. Ik wilde geen risico’s nemen, om besmet te raken.” Aan het woord is Jeroen Goorsenberg, eigenaar van JMG Schilderwerken.

De achtentwintigjarige ondernemer startte vier jaar geleden en heeft inmiddels een goedlopend schildersbedrijf met een goede reputatie opgebouwd. “We zijn erkend ‘Betere Schilder’ en inmiddels met z’n vijven continu aan het werk. In de winter binnen en gewoonlijk gaan we vanaf april, mei buiten aan de slag. De orderportefeuille was goed gevuld en het was al vroeg mooi voorjaarsweer. We konden dus zonder problemen het buitenseizoen eerder starten. Het binnenwerk hebben we in overleg met de klanten verplaatst naar later in het jaar.”

Dat de hele situatie rondom het coronavirus toch een grote impact heeft op het bedrijf, heeft een andere oorzaak. “Ruim een jaar geleden heb ik een acute levertransplantatie ondergaan nadat ik een infectie had opgelopen,” licht de ondernemer toe. “Ik ben daarvan goed hersteld, maar val daarmee wel in een risicogroep. En gezondheid als iets vanzelfsprekends zien, dat is voor mij echt verleden tijd.” Daarom werd de werkwijze aangepast, óók buiten. Dat betekent het werk zoveel als mogelijk zelfvoorzienend uitvoeren. Naast het in acht nemen van de algemene RIVM-maatregelen, worden sociale contacten met klanten tot een minimum beperkt en wordt ook het kopje koffie zelf meegenomen. De kans op besmetting wordt op deze manier zoveel mogelijk beperkt. “Dat geldt voor mij, maar ook voor m’n collega’s en onze klanten. Je kunt aan de buitenkant niet zien of iemand tot een risicogroep behoort. Ik kan alleen maar zeggen: Corona is geen grap, neem het serieus en wees voorzichtig met jezelf en anderen,” aldus Jeroen.

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen

Filmpjes over bedrijven in coronatijd bieden kijkje in de keuken…

ZAAQ Media helpt ondernemers in coronatijd door advertentieafspraken door te schuiven

“Laten we vooropstellen dat er ondernemers zijn die het veel zwaarder hebben dan wij als uitgever,” zegt Janine Klein. Ze is hoofdredacteur van ZAAQ Media. Maar ook bij de uitgever van het regionale ondernemersmagazine is in de afgelopen maanden noodgedwongen het één en ander veranderd.

“Met onze ondernemersmagazines in de regio zijn we afhankelijk van de samenwerking met ondernemers. Maar als die ondernemers alle zeilen moeten bijzetten om het hoofd boven water te houden, dan heeft die samenwerking even geen prioriteit. Dat begrijpen wij als geen ander. Daarom hebben we de ondernemers de mogelijkheid geboden om onze samenwerking door te schuiven naar betere tijden. Vooral ondernemers in de getroffen sectoren hebben hier dankbaar gebruik van gemaakt. We hebben de afspraken bevroren tot er versoepelingen komen, die nu gelukkig langzaam maar zeker gerealiseerd worden,” vertelt Janine. Zij vervolgt: “Voor ons betekende het dat we de editie van april in de regio Waterland en die in Edam, Volendam & Zeevang noodgedwongen moesten samenvoegen. Op deze manier konden we tóch de ondernemersverhalen blijven delen. Toen de maatregelen langer aanhielden dan gehoopt, hebben we besloten de juni-edities van de drie afzonderlijke magazines samen te voegen tot één regionaal magazine. Een noodzakelijke maatregel, maar de reacties hierop zijn erg positief en daardoor is de kans groot dat we het magazine in deze vorm voort blijven zetten.”

Filmpjes over Corona

Janine Klein en haar mede-uitgevers Robert Swart en Randy Schouten hadden al plannen om vanaf april te starten met korte promotiefilmpjes van ondernemers. Ook die insteek veranderde door de coronacrisis en daarom hebben zij de afgelopen maanden deze items in het teken van corona laten staan. De ondernemers vertellen daarbij wat deze tijd voor hun branche betekent. “Het meest recente filmpje liet gelukkig een positief geluid horen over de opening van de horeca,“ aldus Janine.

Ook deze ondernemers zijn geraakt door de crisis, maar ze zijn er door veel creativiteit toch in geslaagd er een positieve wending aan te geven. Zij hopen zo, samen met al die unieke ondernemers, sterker de toekomst in te gaan. En daarbij hebben wij elkaar nodig.

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen

Imago Printing zet coronacrisis om in nieuwe kansen


Erik Leemhuis, directeur van Imago Print Sign en Display, bewondert de creativiteit van veel ondernemers. Hij merkt dat er gezocht wordt naar samenwerking en dat de wil er is om elkaar te helpen. Daarbij blijft Erik zelf niet achter…

Het voltallige personeel van Imago is aan het werk. Weliswaar mogen mensen thuiswerken als ze zich onzeker voelen over de situatie met corona, maar binnen het bedrijf is voldoende ruimte om afstand van elkaar te houden. In de eerste weken van de crisis was het wel flink schrikken. Het printwerk kwam bijna volledig stil te staan. Al snel wist Imago echter deze crisis om te zetten in nieuwe kansen voor de toekomst.

Samenwerken
“We zijn gaan denken over wat voor producten in de huidige tijd nodig zijn en in welke branches. Vervolgens zijn we hard aan het werk gegaan om al onze trouwe klanten te bellen en ook op zoek gegaan naar nieuwe afnemers. Uiteindelijk hebben we daar nu veel corona gerelateerd werk aan overgehouden. Wij zijn gaan samenwerken met een brouwer, die uit zijn dranken (die normaal verkocht worden aan horecaondernemers) nu de alcohol haalt om te gebruiken als desinfecterende alcohol voor de handen. Wij verzorgen hiervoor een opdruk met bedrijfslogo, maar ook het kartonnen display om de alcohol in te plaatsen. Bovendien maken we nu bijvoorbeeld ook vloerstickers voor ziekenhuizen, banken, etc.,”vertelt Erik. “Het mooie aan deze crisis is de saamhorigheid en de wil om elkaar te helpen. We hebben elkaar nodig, want alleen samen komen we hier goed doorheen,” stelt de ondernemer.

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen

“Veiligheid voor de klant staat voorop…”
Koopman optiek past zijn dienstverlening aan om hierin tegemoet te komen

“Doorgaan terwijl alles is veranderd, dat is waar we met het hele team, elke dag mee bezig zijn. Maar gewoon ‘doorgaan’ ziet er nu wel wat anders uit, zeker in een branche waar persoonlijke contact een wezenlijk onderdeel van de dienstverlening is,” vertelt Bert Koopman.

Bert Koopman, inmiddels de 4e generatie, die samen met zijn dochter Isabel aan het roer staat van de optiekzaak aan de Kaasmarkt, paste razendsnel de werkwijze aan. Een geplande update van de meetapparatuur maakt dat het uitvoeren van oogmetingen op anderhalve meter afstand geen probleem is. “Een geluk bij een ongeluk, waardoor we snel konden schakelen naar de nieuwe werkelijkheid,” licht hij toe.

Maar om de maatregelen in acht te kunnen nemen, betekende dat ook: meer ruimte creëren, meetplekken anders en met meer afstand van elkaar inrichten, continu desinfecteren van monturen en apparatuur én de afspraken voor metingen en het ophalen van de bril goed plannen. Bert: “Vooral dat laatste is van cruciaal belang om mensen veilig en goed te kunnen helpen. We hebben een goede naam en een trouwe klantenschare, mensen weten ons gelukkig ook nu te vinden. Dan spreekt het vanzelf dat wij er alles aan doen om onze veiligheidszaken op orde te hebben zodat we ze ook in deze tijd goed kunnen helpen. We hebben elkaar nog hard nodig”.
Het splitsen van werkprocessen en de speciale avondopenstelling voor risicogroepen zijn daar een goed voorbeeld van. “Maar uiteraard kun je dat alleen doen met een goed team dat allround inzetbaar is op alle onderdelen,” zegt Koopman. “We hebben het te doen met de regels die er zijn, dat moeten we accepteren. Veiligheid en duidelijkheid voor onze klanten, dat staat voorop”.

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen
#kooplokaalpurmerend

Wij hebben jou nog steeds nodig! En daarom wordt het delen van dit bericht bijzonder op prijs gesteld.

Ondanks de versoepelde maatregelen hebben veel ondernemers in verschillende sectoren het nog steeds zwaar.

De toegestane bezoeken in de horeca en culturele sector zijn gelimiteerd en de anderhalve meter afstand zorgt voor veel beperkingen op allerlei gebieden. De reisbranche ligt nog steeds op zijn gat en mede doordat mensen thuis werken lijkt die nieuwe zomergarderobe ineens minder belangrijk. Grote uitgaven worden beperkt en ga zo maar door.

“Wij hebben jou nog steeds nodig” is het vervolg van de campagne “Laat de economie niet tot stilstand komen”. Want we zijn er nog niet! De economie heeft een domino-effect en daarom is het noodzakelijk dat we massaal de ondernemers blijven steunen. Maar ook ondernemers moeten vooral doorgaan: blijf je bedrijf ontwikkelen en bedenk initiatieven om deze crisis het hoofd te bieden. Of je nu consument bent of ondernemer, zorg dat de economie blijft draaien!

De komende periode zullen wij doorgaan met de campagne en zorgen dat onze oproep zoveel mogelijk zichtbaar is. Daarnaast kunnen ondernemers nog steeds hun verhaal aan ons kwijt en vertellen wat zij doen om de Coronacrisis het hoofd te bieden.

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen
#wijhebbenjounogsteedsnodig

“Voor een gezonde samenleving is bewegen essentieel…”

Waterland Sports verplaatst een groot deel van het programma naar buiten.

Tot nu toe kon Rob de Graaf, eigenaar van Waterland Sports, alle genomen maatregelen nog begrijpen. Tegelijk met de horeca moest ook zijn bedrijf sluiten. Maar waarom de sportscholen pas op 1 september open zouden mogen, terwijl op andere fronten de maatregelen worden versoepeld, daar kon hij niet helemaal bij. Gelukkig zijn de vooruitzichten nu positiever als de sportscholen per 1 juli a.s. weer open mogen. Rob en zijn team zijn er klaar voor.

“Vanuit de sportbranche waren wij één van de eersten die een protocol hadden opgesteld om in aangepaste vorm weer open te kunnen. Toch zijn we als laatste aan de beurt. Dit kunnen we ook niet aan onze leden verkopen. Bovendien is beweging en dus sport van essentieel belang voor de gezondheid. De slogan: ‘Zitten is het nieuwe roken’ is ons allen bekend en absoluut waar. Niet of weinig bewegen brengt grote gezondheidsrisico’s met zich mee, “stelt Rob.

COMPENSATIE VOOR LEDEN

Vanaf het eerste moment hebben Rob en zijn vrouw Netty naar hun leden gecommuniceerd hoe het ervoor stond. Daarbij hebben ze een pakket met compensatieregelingen aangeboden aan hun leden, bijvoorbeeld in de vorm van een upgrade van het abonnement, in de hoop dat zij hun lidmaatschap niet zouden opzeggen. Daarnaast werden in korte tijd onlinetrainingen bedacht waar goed gebruik van werd gemaakt. Ondanks deze compensatie ziet Rob wel een flinke daling in het aantal leden.

BUITEN SPORTEN

Het team van Waterland Sports heeft de afgelopen moeilijke periode niet stilgezeten. Rob, Netty, twee dochters, een nichtje en verschillende andere jonge, gemotiveerde medewerkers hebben alternatieven gevonden. Vanaf 11 mei, toen er groen licht werd gegeven om buiten te sporten met inachtneming van de Coronamaatregelen, had Waterland Sports zijn buitenprogramma al klaar. “Onze klanten kunnen zich nu inschrijven voor buitenlessen. Deze houden we achter ons pand. We geven nu o.a. spinninglessen, pilates, bootcamp, een jeugdtraining en er is een training voor senioren, waarbij de deelnemers telkens een rondje om het pand heen maken en zelf kunnen bepalen hoe vaak ze dat doen. Onze trainers vinden het hartstikke leuk om de buitentrainingen te geven, waarbij men nu vooral werkt met het eigen lichaamsgewicht als weerstand; de fitnessapparaten zijn te zwaar om telkens heen en weer te slepen, daarom is het helaas voor sommige lessen niet haalbaar om deze buiten te gebruiken,“ vertelt de sportschooleigenaar.

STRENGE VOORWAARDEN

Eind mei werd bekend gemaakt dat de sportscholen op 1 juli weer open mogen, maar onder strenge voorwaarden. Deze voorwaarden zijn nog niet bekend, maar toch heeft Rob er alle vertrouwen in dat hij op 1 juli weer open kan gaan. “Waarschijnlijk zullen we ons aanbod blijvend verbreden tot online, binnen en buitentrainingen. De buitentrainingen worden erg goed ontvangen en zijn daarmee een mooie aanvulling op het bestaande aanbod,” aldus Rob.

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen
#wijhebbenjounogsteedsnodig

Nieuwe start op oude locatie voor Cruijff Speelgoed

Cruijff Speelgoed in Purmerend heeft een onstuimige periode achter de rug. “In oktober vorig jaar liep de omzet van de winkel al terug, toen nog onder de naam Intertoys. Dit kwam door het gedeeltelijk sluiten van de parkeergarage in het Eggert Winkelcentrum,” vertelt Barend Cruijff . “We probeerden ons oorspronkelijke pand aan de Westerstraat te verkopen, maar door de Coronacrisis ging dit niet door. Ook de voortzetting, met een kleine groep Intertoys ondernemers, onder de speelgoedformule ‘Jase & Joy’ verliep niet zoals verwacht. De groei viel tegen. We hebben toen besloten terug te gaan naar onze oude vertrouwde plek en zijn vanaf maart j.l. weer onder onze eigen naam verder gegaan”.

Onderscheidend speelgoed

Cruijf Speelgoed heropende begin mei zijn deuren aan de Westerstraat en de reacties zijn overweldigend: “Het is leuk om te horen dat onze klanten zo enthousiast zijn. We horen vaak dat Cruijff Speelgoed een begrip is in Purmerend en dat men graag even doorrijdt naar de Westerstraat om bij ons een leuk cadeau te kopen. We doen ons uiterste best om ons te onderscheiden van andere speelgoedwinkels. Dit doen we door telkens op zoek te gaan naar uniek speelgoed. Cruijff Speelgoed is ook de exclusieve verkoper van de nieuwe, uit duizend stukjes bestaande puzzel, met daarop de zeven ‘pareltjes’ van Purmerend. Dit is een gezamenlijk, door Corona ontstaan, initiatief van Ad68, Rijser Grafische Communicatie en Kartonnage. Op onze Facebookpagina geven we demonstraties van nieuw speelgoed,” vertelt Barend.

Thuisbezorging van speelgoed

Barend Cruijff, nam samen met zijn vrouw Irene in 2000 de winkel aan de Westerstraat over van zijn ouders, waarin hij vanaf 1980 al meewerkte. Zijn ouders hadden de speelgoedwinkel in 1959 opgericht, nadat de oma van Barend op diezelfde plek stopte met haar bibliotheek (1939t/m 1959). Barend: “De Coronacrisis vraagt om een snellere vernieuwing en andere service. Daarom bezorgt Cruijff Speelgoed nu ook in heel Waterland gratis vanaf € 15,00 bij de mensen thuis. Een webshop is in de maak en zal binnen afzienbare tijd online gaan”.
#laatdeeconomieniettotstilstandkomen
#kooplokaalpurmerend

 

Marketingbureau Bambuu speelt in op de door Corona ontstane behoefte van de ondernemer

Bas is mede-eigenaar en oprichter van marketingbureau Bambuu. “Wij helpen mooie MKB bedrijven op het podium. Dit doen we omdat we niet kunnen verkroppen dat deze – vaak gepassioneerde – ondernemers uit het veld geslagen worden door de grote ‘dozenschuivers’ die hun marketing beter voor elkaar hebben,” vertelt Bas. “De wereld wordt er niet mooier op als je straks alleen nog je spullen bij Amazon.com kan kopen en je opleiding bij LOI, NCOI of andere ..OI.”

NOW regeling

Omdat marketing een post is waar vaak als eerste op bezuinigd wordt, heeft Bambuu in het begin van de lock down flink wat omzet zien wegvloeien. “Dat was wel even spannend,” vertelt Bas verder. “De omzet kromp en we kwamen niet in aanmerking voor compensatie omdat bijvoorbeeld de NOW regeling kijkt naar je gemiddelde kwartaalomzet van 2019. Omdat wij een snel groeiend bedrijf zijn betekende dit dat we minimaal € 40.000,- verlies moesten maken per maand om aan die 20% omzetverlies te komen. En dan zouden we omgerekend recht hebben op een bijdrage van € 10.000,-. We zijn dus al vrij snel gaan kijken welke kansen we zagen in de markt.”

Bas en zijn collega’s merkten al snel een behoefte bij ondernemers door Corona. “Veel bedrijven komen nu met aangepaste producten of diensten om in te spelen op een nieuwe vraag in de markt. Denk aan een schoonmaakorganisatie die een platform online zet waar ondernemers tips krijgen en producten kunnen aanschaffen voor een ‘Corona Proof’ kantoor. Maar ook opleiders die modules van hun opleidingen online gaan aanbieden. En heeft een ondernemer het op zijn of haar heupen, dan heeft hij of zij dit liever gisteren online dan vandaag.”

Nog voor het avondeten

Om deze vraag te kunnen ondersteunen biedt Bambuu als nieuwe propositie ‘Marketingmachine in 1 dag’. “Samen met de ondernemer zorgen we dat nog voor het avondeten een complete site inclusief marketingcampagnes en lead opvolging live staat. Het is geweldig om te zien hoeveel energie zoiets geeft. Bij ons en bij de ondernemer. Energie die we in deze tijd goed kunnen gebruiken, “aldus Bas.

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen

Cirtec gaat ondanks de Corona door met ontwikkelen en investeren

Na het bekend worden van de intelligente lockdown zijn bedrijven terughoudend geworden bij het toelaten van externe ondernemingen op hun terrein. Hierdoor is het lastig geworden lopend werk uit te voeren. Dit betekent voor Cirtec niet alleen minder werk maar, maar ook extra voorzorgsmaatregelen om het werk dat nog wel mogelijk is, uit te kunnen voeren.

Coos Wessels directeur van Cirtec vertelt: “Wij werken al enige tijd aan de ontwikkeling van een nieuwe technologie voor duurzamere waterzuivering. Ondanks de onzekere tijden hebben we besloten de investeringen die hiervoor nodig zijn, door te zetten. Hierdoor houden bedrijven werk die in de ontwikkeling hebben meegedacht en gewerkt”.

Tevens benadert Cirtec actief hun netwerk op zoek naar kleinere klussen om voldoende werk te houden. De kosten zijn hoger en de opbrengsten lager. “Een deel van ons werk is internationaal. Doordat die landen ook een lockdown hebben, is dat werk vrijwel volledig stil komen te liggen. Werk dat gepland stond, wordt in een aantal gevallen uitgesteld of afgezegd. We doen wat we kunnen en hebben aan een aantal bedrijven en instellingen mondkapjes gedoneerd. Ook hebben we kleine bijdragen geleverd aan enkele non-profit instanties en onze branchevereniging. Er vallen projecten en werk in het water; aan ons de taak die uit het water te halen”, aldus Coos.

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen

Jurre Holman maakt switch vanwege corona…
Teambuilding op afstand in en na coronatijd met Mooveteam

Jurre Holman, directeur van ‘Leuke dag weg’, was met zijn bedrijf jarenlang organisator van evenementen. De crisis in 2008 leerde hem dat deze tak van sport kwetsbaar is in tijden van economische recessie. Een reden om de switch te maken naar evenementenleverancier/groothandel en dealer van de app Mooveteam in de gehele Benelux en Duitsland.

“Mooveteam is een app die we voorheen vooral verkochten aan evenementenbureau’s en locaties. De app biedt oneindig veel mogelijkheden om te werken aan teambuilding en geeft een extra dimensie aan bedrijfsuitjes. Mooveteam is wereldwijd marktleider en wordt gebruikt in meer dan 50 landen en is ontwikkeld in Barcelona. Het team van ‘Leuke dag weg’, helpt mee met het bedenken van nieuwe innovaties en ontwikkelingen voor de app. Door de Coronacrisis stortte de markt volledig in en zagen we vanaf maart al onze omzet verdwijnen,” vertelt Jurre.

Uitdagende manier
De huidige crisis heeft ervoor gezorgd dat MooveTeam in korte tijd een tweede app heeft gelanceerd, die overigens al in de planning zat. “De tweede app genaamd ‘MooveGo’, richt zich op de particuliere gebruiker. Vrienden en families kunnen de app gebruiken tijdens een vakantie in eigen land, om bijvoorbeeld een stad op een andere en uitdagende manier te verkennen. Je doet een game door de stad, komt langs de toeristische trekpleisters, de lokale ondernemers, maar bent tevens competitief bezig. Je kunt punten verdienen door opdrachten uit te voeren en vragen te beantwoorden,” aldus de ondernemer. Jurre vervolgt: “Waar je vroeger als één team met één tablet door de stad slenterde, kan iedereen het nu spelen op zijn eigen apparaat, en hiermee dus ook de anderhalve meter afstand in acht te nemen. Deze app kan worden aangeboden in steden, door bijvoorbeeld VVV kantoren, maar ook door verhuurders van boten, bij rondvaartboten, op campings en vakantieparken, door musea en attractieparken. Op dit moment draait er een pilot met de app bij Center Parcs en zijn we in gesprek met verschillende partijen om de app in meerdere steden en in de toeristische sector te gaan gebruiken. We krijgen uit verschillende hoeken aanvragen en staan open voor nieuwe samenwerkingen”.

Werken vanuit huis
Behalve de nieuwe app, ziet de ondernemer ook genoeg mogelijkheden tot het gebruik van de, al langer bestaande, Mooveteam app voor bedrijven. “We zien dat bedrijven selectiever zijn met hun uitgaven. Juist in deze tijd is het belangrijk voor werknemers die thuis aan het werk zijn om de verbinding met elkaar te behouden en we zien dat er behoefte is aan verschillende nieuwe vormen van teambuilding. Daarom zijn wij nu nieuwe spellen aan het ontwikkelen samen met onze klanten. Met de app is het zelfs mogelijk om een spel te spelen dat tot wel drie maanden duurt. Iedere dag komen er dan vijf nieuwe en ludieke ‘challenges’ naar voren. Je speelt met of tegen je collega’s,” vertelt de ondernemer enthousiast.

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen

Zichtbaar in Bedrijf maakt portretten met voldoende afstand

Els Broers van Zichtbaar in Bedrijf, fotografeert al een aantal jaren voor ondernemers en bedrijven. De bedrijfsreportages en portretten, maar ook het fotograferen van evenementen vulde een flink deel van de agenda.

Onzekerheid
“Zodra de coronamaatregelen werden getroffen verdampte dat deel van de omzet binnen een paar dagen. Ik had weer volop ruimte in de agenda; tevéél ruimte eigenlijk,” vertelt Els. Nieuwe aanvragen bleven uit, in de beginperiode van de crisis was er veel onzekerheid over wat nu wel en wat niet kon.

Portretten
“Vlak nadat het land ‘op slot’ ging kreeg ik een telefoontje van één van m’n klanten. Ze hadden voor één van hun magazines nog een aantal portretten nodig en ook zij maakten zich zorgen of dit nog wel mogelijk was. Gelukkig kon ik ze geruststellen: portretten zijn prima te maken met voldoende afstand en we maakten goede afspraken vooraf over de telefoon. Ik blijf het positief zien: behalve een zakelijke lastige periode is dit ook een enorm leerzame tijd. Ik had voorheen een flinke focus op de evenementenbranche, maar ik ben tot de ontdekking gekomen dat wat breder inzetten zo gek nog niet is. Valt dan het ene weg, dan blijft er altijd nog het andere over. Met de versoepeling van regels in het verschiet merk ik dat de aanvragen weer langzaam op gang komen. En dat is mooi. Het betekent dat mensen ook weer langzaamaan voorbij deze crisis gaan kijken,” aldus Els.

#laatdeeconoieniettotstilstandkomen

Bij Fort Resort Beemster genieten op gepaste afstand


Dat naast de fitnesscentra en de sportscholen ook de wellnesscentra tot de grootste verliezers van deze coronacrisis behoren, is een understatement. Er worden raken klappen uitgedeeld aan de eigenaren van sauna’s en wellnessparken. Ook Frank Bart, eigenaar van Fort Resort Beemster en werkgever van 140 medewerkers, wordt niet gespaard. Maar onder het motto ‘elk nadeel heb ze voordeel’ (de ultieme en gevleugelde uitspraak van Johan Cruijff) zag hij mogelijkheden om de periode zonder inkomsten een positieve draai te geven.

“Ik kon kiezen. Of achterover leunen en niks doen of van de nood een deugd maken. We hebben het laatste gedaan en besloten om deze periode te benutten om bepaalde delen in het resort te verbouwen en uiteraard aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid. Zoals de anderhalve meter afstand”, geeft Frank een schot voor de boeg.

Zo is Klein Balie, een eiland compleet met zwemvijver, zandstrand, warm waterbad en yogaruimte, omgetoverd tot exclusief hotelverblijf. Zelfs de chef-kok heeft meegeholpen met klussen. Het eiland is te boeken per nacht voor 2 personen en dan krijg je er ook een 5-gangen diner, amuses en champagne bij. Over romantiek gesproken!

Bij de wellness buiten is recent een buitenbar gebouwd, zodat de gasten daar -met inachtneming van de RIVM-regels- straks een drankje kunnen bestellen en nuttigen.

Inmiddels is het hotel in het resort open en mogen de boekers van één of meer nachten gebruik maken van het restaurant “We hebben voor die gasten de slogan ‘kom lekker eten en blijf een nachtje slapen’ geïntroduceerd. En het slaat aan, want het aantal boekingen groeit”, vertelt Frank.

De gasten van Fort Resort Beemster kunnen dankzij de aanpassingen en de versoepelde maatregelen nu dus al beperkt genieten aan de Nekkerweg in Zuidoostbeemster. En alls op termijn de saunaruimtes ook weer open mogen, zal iedereen extra prettig verrast worden.

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen

Knook AGF gaat terug in de tijd met particuliere dienstverlening

In augustus 2019 verhuisde Knook AGF naar de nieuwe en extra grote locatie op de Baanstee Noord. Het nieuwe pand biedt met nieuwe machines en apparatuur alle gelegenheid OM te groeien. Ze zouden dan ook gaan knallen dit jaar. Knook AGF levert o.a. vers gesneden aardappelen, groente en fruit voor de horeca, hotels, vliegtuigen (businessclass KLM) en festivals. En toen kwam corona….

Het coronavirus gooide roet in het eten. ‘’Wat gebeurt ons nu?’’, is het eerste dat Theo Knook, directeur van Knook AGF, dacht. Lang om ‘bij de pakken neer te gaan zitten’ had hij niet. “Al vrij snel zaten we met de directie van het bedrijf VEZET om tafel en kregen WE het verzoek of we dezelfde dag nog konden bijspringen.” VEZET is o.a. toeleverancier van Albert Hein. Door de hamsterwoede was de werkdruk daar enorm. Theo, die net een heel groot deel van zijn personeelsleden naar huis had moeten sturen, had een dag nodig om te recupereren en kon toen direct van start. “De fabriek stond te trillen en het was echt zwoegen om de vraag aan te kunnen,”vertelt hij. Helaas voor hen was de hamsterwoede maar van korte duur en kon hij voor de tweede keer in korte tijd zijn personeel naar huis sturen. Theo: “We werken met een vast team en zelfs onze flexibele schil bestaat uit veel vaste mensen. We zijn geen doorloophuis zeg maar. In de 25 jaar als ondernemer, waarin we heus wel eens tegenslag hebben gehad, is dit echt de allergrootste klap.”

Pakketten voor particulieren

Theo blijkt echter ook nu weer veerkrachtig te zijn en een ondernemer in hart en nieren. Als 15- jarige jongen begon hij met het bezorgen van aardappelen, groente en fruit bij particulieren. “Dit heb ik zo’n 20 jaar gedaan, alvorens we verder gingen met het ‘echte werk’. We gaan nu terug naar de ‘roots’ en bieden prachtige uitgebreide pakketten met o.a. groente en fruit aan particulieren en bezorgen dit op een professionele manier bij de mensen thuis,” vertelt Theo.

Knook AGF biedt meerdere soorten pakketten en producten aan en vergeet hierbij niet andere lokale ondernemers te betrekken in de samenwerking. Zo halen we chocolade, sap en jam uit de nabije omgeving, aardappelen en knoflook uit Beemster en op Moederdag zat er in het pakket een bon van Spijkerman Eten en Drinken voor een kop koffie met gebak. Ze moeten weliswaar ‘alle zeilen bijzetten’, maar toch geeft het ondernemen hem weer voldoening en energie. “Die drive heb ik van mijn ouders meegekregen en daar ben ik dankbaar voor,“ zegt de ondernemer enthousiast.

Lokaal ondernemen

Theo kan merken dat lokale ondernemers loyaal zijn aan elkaar. “Veel meer dan anders kopen Purmerendse ondernemers nu producten bij ons, zoals de lokale snackbar die zijn verse patat bij ons koopt, of het Strawberry Café (helaas nu tijdelijk gesloten; red.) de aardbeien. Wij denken en helpen graag mee met andere ondernemers in de regio.”

Theo verwacht niet veel meer werk van de (beperkte) opening van de horeca vanaf 1 juni. “Als deze maatregelen nog lang doorgaan, dan weet ik niet waar het naar toe gaat met de horeca. We zullen zeker twee tot drie jaar nodig hebben om weer terug te komen op het oude niveau. We zaten net in zo’n goede flow.”

Toekomst

Knook heeft mooie plannen en ziet veel mogelijkheden voor de toekomst. Over de mogelijke komst van HESSING BV, tevens een bedrijf dat werkt in de AGF, dat zich wil vestigen op de Baanstee Noord is Theo enthousiast. “We doen aan verschillende takken van sport en kunnen elkaar mogelijk alleen maar versterken. Er zal een grotere aantrekkingskracht naar toeleveranciers ontstaan; een volle vrachtwagen paprika’s kan misschien ook wel even een afslag eerder nemen,” aldus de positief ingestelde ondernemer.


#laatdeeconomieniettotstilstandkomen
#kooplokaalpurmerend

Festival containers kunnen worden ingezet als portiersloge bij ziekenhuizen

Als je om wat voor reden ook een container nodig hebt, ben je bij Best Containers het juiste adres. Dat weten ze ook in de evenementenbranche. Een flinke tegenvaller dus dat juist de grotere evenementen waarvoor het Purmerendse bedrijf containers levert geschrapt zijn tot zeker 1 september.

“Het evenementenseizoen loopt voor ons ongeveer van Koningsdag tot eind september” legt Annette Oud uit. “Voor grote evenementen leveren wij containers voor allerlei doeleinden, van kassa tot koel/vriescontainer. De omzet die deze tak van sport ons levert gaan we dit jaar niet meer inhalen.”

Het bedrijf zit echter ‘niet bij de pakken neer’. “We zien dat het over de gehele linie afneemt. Ons geluk is dat we een familiebedrijf zijn en al bijna 30 jaar bestaan. We hebben in die 30 jaar al flink wat meegemaakt en gezorgd dat we wat vlees op de botten hebben,” vertelt Annette.

Tel daar de flexibiliteit van zowel het bedrijf als het product dat ze leveren bij op, en dan gloort er licht aan de horizon. “Als de nood aan de man komt, kunnen we vliegensvlug containers leveren die bijvoorbeeld als portiersloge bij tijdelijke ziekenhuizen gebruikt kunnen worden en zelfs de ziekenkamers kunnen in een container gerealiseerd worden,” aldus de onderneemster.

“We merken dat goed overleg met klanten en leveranciers cruciaal is,” vult Berthus de Best aan. “Ook zij hebben last van deze crisis en dan is het zaak dat je met elkaar naar oplossingen zoekt voor de problemen die je tegenkomt. Het is fijn te merken dat we zowel met onze klanten als onze leveranciers een goede band hebben opgebouwd en na deze periode weer goed met elkaar verder kunnen.”

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen

Hans Steevers van De Druiventuin bezorgt tijdelijk gratis

“Het was de eerste week wel spannend, omdat niet zeker was dat we open mochten blijven. Toen ben ik toch even gaan rekenen, zo van wat als mijn winkel dicht moet blijven? Maar uiteindelijk konden we open blijven. En niet zonder succes, want ik moet eerlijk bekennen dat het drukker is dan normaal.”
Dat zegt Hans Steevers van slijterij De Druiventuin op winkelcentrum Meerland. Natuurlijk weet hij waar de drukte vandaan komt. “De mensen kunnen in de horeca niet terecht dus schaffen ze thuis wat extra’s aan. Dat komt ons goed uit.”

Begin van dit jaar introduceerde Hans zijn extra bezorgservice. “Nog voordat de coronacrisis uitbrak was mijn auto beletterd en lagen de flyers klaar. Toen het virus om zich heen greep en de noodmaatregelen van kracht werden, kon ik onmiddellijk onze bezorgservice in de praktijk brengen. Normaal gesproken kost dat € 3,50, maar nu reken ik geen kosten. Ik bezorg de spullen na zessen en het grote voordeel daarvan is dat ik persoonlijk bij de mensen thuis kom. Dat werkt voortreffelijk.”

Uiteraard is de winkel van De Druiventuin aangepast aan de noodmaatregelen. “We hebben een spatscherm hangen, hanteren een deurbeleid en hebben handgel op de toonbank staan. Voordeel is dat de winkel vrij groot is, zodat de mensen elkaar niet in de weg hoeven te lopen.”

Op 1 december 2021 bestaat De Druiventuin 25 jaar. Een mijlpaal die Hans zeker in zijn achterhoofd heeft zitten, maar waar hij toch met enige reserves over praat. “Natuurlijk is het mooi dat we er al een kwart eeuw zitten en we zullen zeker met acties komen. Aan de andere kant moeten we ook nog maar zien hoe het volgend jaar gaat uitpakken. Bijvoorbeeld met de social distancing. Hoelang zullen we ermee te maken krijgen. Dit jaar pakt het voor ons gunstig uit, maar voor 2021 zal het toch een beetje spannend blijven.”

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen
#kooplokaalpurmerend

Gewichtscoach blijft ook tijdens coronacrisis in contact met klanten

Sinds een aantal jaren is Angelique Knook gewichtscoach voor een gezonde leefstijl. Door de Coronacrisis is haar eenmansbedrijf ‘Get in Balance’ nagenoeg stil komen te liggen. Maar ze ontdekte nog andere manieren om in contact te blijven met haar klanten…

Zo brengt Angelique bananenbrood of kruidkoek bij de mensen thuis en houdt zij wekelijks contact. Ook mailt zij gezonde recepten en ideeën om ‘in balans’ te blijven. Deze online-coaching verricht ze tijdens deze crisis kosteloos. “Door de Corona zijn mensen hun structuur een beetje kwijt en dat heeft invloed op hun balans en levert soms extra Coronakilo’s op.

Maar door voldoende afwisseling hoeft evenwicht nog geen overgewicht te worden. Integendeel. Mensen kunnen evengoed genieten van lekkere afhaalmaaltijden van de lokale ondernemers,” benadrukt de coach. “Laatst heb ik nog een heerlijke maaltijd besteld bij De Bonte Koe in Purmerend. Je hoeft dus niet op dieet, maar weet wel wat je eet,” aldus de raad van Angelique.

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen

CARAVANCENTRUM WORDT OOK SERVICE- EN AFHAALPUNT VOOR PAKKETTEN
Jan van Zon, eigenaar van Caravan Centrum Waterland, zag van de een op de andere dag de omzet flink kelderen. Net verhuisd naar de Polderweg en vol plannen, werd de lockdown aangekondigd. Vanaf de dag dat iedereen thuis moest blijven, bleven niet alleen de caravanaankopen uit, maar sloten ook de fabrieken hun deuren en werden campings gesloten. “Als de klant binnen moet blijven en niet naar ons kan komen, dan gaan wij naar de klant,” zegt Jan stellig. “Het brengen en halen van caravans voor een onderhoudsbeurt regelen wij nu voor de klant. Alles moet zo veel mogelijk doorgaan. Behalve deze extra gratis service voor onze klanten, zijn wij een service- en afhaalpunt geworden voor pakketten van DHL en UPS. In tegenstelling tot vele andere servicepunten zijn wij open gebleven. Hiervoor hebben we de nodige maatregelen getroffen. Dagelijks gaan er heel wat pakketten over de toonbank. Op deze manier weet men Caravancentrum Waterland toch te vinden,” vertelt Jan. Maar Van Zon weet de lokale ondernemers zelf ook te vinden. ‘Koop lokaal!’ is zijn motto, evenals elkaar helpen en goed voor elkaar zijn. “Hopelijk gaan we weer snel naar een normale situatie, waarbij er heel veel mensen per dag bij mij binnenkomen voor een caravan en kunnen wij uiteindelijk iedereen nog een mooie vakantie bezorgen,” aldus Jan.

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen
#kooplokaalpurmerend

KNOOK ONTWIKKELT HORECASCHERM MICH20 VOOR VEILIG ETENTJE

Richard Knook heeft zijn bedrijf Knook Vormgevers in Metaal zo snel als mogelijk ‘Coronaproof’ gemaakt. De kantoormedewerkers werken vooral vanuit huis en dat gaat beter dan verwacht. Het werk trekt inmiddels weer wat aan en monteurs gaan met de juiste voorzorgsmaatregelen weer naar de klant.

Richard is, zeker in Coronatijd, op zoek naar bijzondere producten. Hij belde bijvoorbeeld met zijn leverancier en al pratend ontstond het idee voor het fabriceren van een ‘horecascherm’. Dochter Michelle werkt bij Restaurant Spijkerman en heeft geholpen bij het ontwerp. “Daarom noemen we het scherm: Mich20,” vertelt Richard. Omdat de horeca het erg moeilijk heeft in de Coronacrisis, is het de bedoeling een kwalitatief goed en mooi scherm te maken, Dat tegen kostprijs verkocht kan worden. Met dit scherm kunnen meer zitplaatsen in het restaurant benut worden, ondanks de beperkingen door Corona. Dit kan een uitkomst voor horecaondernemers wanneer zij weer open mogen gaan. “Ook al wordt dit scherm niet verkocht, des te beter,” lacht Richard. “Want dat zou betekenen dat de economie weer volop draait.”

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen
#kooplokaalpurmerend

Ondanks lege agenda toch creatief blijven ondernemen

Marije heeft een studio voor fotografie en vormgeving, waarbij in normale tijden de focus op de fotografie ligt. Zij doet veel bijzondere portretfotografie en maakt foto’s bij evenementen.

“Aangezien de evenementen allemaal zijn afgelast, loop ik daar natuurlijk flink wat inkomsten mis, ”vertelt Marije. “Ook merk ik dat er veel onzekerheid is bij mensen over wat nu wel en niet kan én over hun financiën. Dan staat een fotoshoot niet bovenaan het prioriteitenlijstje. Er was nog wel een zwangere vrouw voor een shoot, die konden we natuurlijk niet uitstellen, maar verder is mijn agenda behoorlijk leeg, ”legt de onderneemster uit.

Toch is Marije wel lekker bezig. Zij kan de tijd nuttig gebruiken en pakt werk op waar ze eerder niet aan toe kwam. Ook haar website heeft ze vernieuwd. “Ik richt me nu wat meer op de grafische vormgevingsklussen; een aantal opdrachtgevers draait gewoon door en daar heb ik nog wel opdrachten van.”

“We moeten ons vooral niet te druk maken, want we kunnen toch weinig aan de situatie veranderen. Probeer creatief te kijken naar mogelijkheden om je bedrijf tijdens deze crisis op een andere manier voort te zetten,” geeft Marije andere ondernemers mee als tip.

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen #samenhoudenwijdeeconomieinbeweging

Rotary Purmerend Polderland steunt lokale ondernemer en mensen die het nodig hebben

Vrijdagmiddag kwam Marika Pruis namens de Rotary Purmerend Polderland een Lentepakketje brengen bij Ans en Wim uit Beemster. Voor Ans en Wim, die beiden al in de tachtig zijn, is het een moeilijke tijd.

“Het betreft een lokale actie bedacht vanuit de Rotary en mede mogelijk gemaakt dankzij sponsor Maatschappelijke Ondersteuning Zaanstreek Waterland (MOZW). Wij hebben pakketten gekocht bij kooplokaalpurmerend.nl omdat wij in deze moeilijke tijden ook het MKB willen steunen. Wij hebben via ons netwerk een aantal namen doorgekregen en brengen de pakketten persoonlijk langs bij mensen die in deze tijd aan huis gebonden zijn en een hart onder de riem kunnen gebruiken. In het pakketje zitten naast lekkers, en een fleurige attentie ook een kaartje met een telefoonnummer, als mensen het willen kunnen ze bellen naar dit nummer en dan worden ze gekoppeld aan één van onze Rotary leden die hen wekelijks belt voor een praatje. Mocht deze actie aanslaan dan hopen we op een vervolg”, vertelt Marika enthousiast.

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen #kooplokaalpurmerend

Op de foto zie je Ans en Wim Maurer, het pakketje werd door Marika netjes bij de voordeur neergezet.
Tekst en beeld: Christy Rijser

Netwerk en gunfactor helpen IVG Electro de Coronacrisis door

Berry van de Wiel en Selena Both zijn afgelopen januari als BV van start gegaan met IVG Electro Groep, het bedrijf dat Berry hiervoor alleen bestierde. IVG zag, in de eerste drie weken na het aankondigen van de maatregelen vanwege de coronacrisis, de ene na de andere opdracht op de lange baan geschoven worden.

“Veel panden van onze klanten zijn nu dicht,” vertelt Berry. “Wij doen veel onderhoud, het aanleggen van installaties en maken ook complete lichtplannen voor o.a. horecagelegenheden en kantoren. Uitstel van onderhoud aan een technische installatie is heel riskant en zou brand en defecten kunnen veroorzaken. Het is begrijpelijk dat ondernemers het onderhoud nu uitstellen, want daar komen vaak weer vervolg reparaties uit voort, waarop ondernemers nu even niet zitten te wachten. Je merkt dat er veel onzekerheid is over de toekomst en dat mensen daarom voorzichtig zijn in hun uitgaven. Dat geeft natuurlijk een kettingreactie,” legt de installateur uit.

Berry en Selena zijn, na de eerste klap, de eerste drie weken keihard aan de slag gegaan om hun netwerk te benaderen op zoek naar nieuwe klussen. “Dat is gelukt. We kwamen in contact met een aannemer die veel werkzaamheden heeft in de woningbouw. Hij kon onze hulp goed gebruiken. En daarnaast zijn we via een ander weer in contact gekomen met een bedrijf dat veel doet voor de zakelijke markt. Zo zie je maar weer hoe belangrijk je netwerk én de gunfactor zijn. Daarbij helpen de netwerkbijeenkomsten van de PRO en BNI zeker,” vertelt Selena, de partner van Berry.

Bij IVG werken ze met meerder monteurs en hulpmonteurs. Vanwege de anderhalve meter regel kun je vaak maar met één persoon per vakgebied op een renovatie klus staan. Dit betekent dat een hulpmonteur nu meestal niet mee kan op klus en thuis zit. We hebben nu de afspraak gemaakt met onze concullega’s dat zij onze hulpmonteurs kunnen inzetten als de situatie dat toelaat. En we helpen elkaar ook aan werk als de ander zonder zit, “geeft Berry als mooi voorbeeld van samenwerking in coronatijd.

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen

Boodschappen doen bij de lokale ondernemers
Van bloemen tot Turkse pizza’s

Bij De Berghroos op het Kooimancentrum (Wormerplein) in Purmerend zijn best veel dingen veranderd sinds de maatregelen vanwege de coronacrisis bekend werden gemaakt. “Wij moesten de indeling van de winkel aanpassen, omdat deze best smal is. De Berghroos had al een webshop en de klanten bestellen nu vooral online i.p.v. naar de winkel te komen. We hebben ons ook aangemeld voor ‘Koop Lokaal Purmerend’,” vertelt Timo Koopman, eigenaar van De Berghroos en voorzitter van Winkelcentrum Wormerplein.

“We kregen steun uit alle hoeken. Mensen zijn bewust bezig om te besteden bij de lokale ondernemer en helpen ze hiermee overeind te blijven. Er worden veel bloemen besteld om elkaar een hart onder de riem te steken. Voor mensen die thuis werken, etc.

Tijdens het eerste weekend, toen Nederland massaal aan het hamsteren sloeg, was het erg rustig op het Wormerplein, behalve bij de levensmiddelenwinkels. Maar al snel kwamen mensen gewoon weer naar hun vertrouwde plein. Ik denk ook dat daar het verschil zit met de binnenstad, want daar moet je echt heenrijden. Bij een wijkwinkelcentrum in de buurt kom je toch al om je dagelijkse boodschappen te doen. Een enkele ondernemer is noodgedwongen gesloten, maar bij bijvoorbeeld de Wibra en bij de Turkse pizza afhaal staan vaak rijen wachtenden buiten de deur,’’ legt Koopman uit. Aan andere ondernemers wil Timo vooral meegeven te blijven ondernemen. Zelfs al ligt je business stil, probeer manieren te bedenken om toch inkomsten te krijgen. Bovendien wil hij graag laten weten bijzonder blij te zijn met alle klanten die ze trouw zijn en blijven.

#kooplokaalpurmerend #laatdeeconomieniettotstilstandkomen #samenhoudenwijdeeconomieinbeweging

Livestream met verzoeknummers

Samen met Nico Hoekstra is Robin eigenaar van Café de Bar. Een echte drinkgelegenheid, waarvoor het lastig is om met afhaalmaaltijden te gaan werken. “In de eerste instantie was er heel veel ongeloof, toen de maatregelen bekend werden gemaakt. Op zaterdag wisten we dat we met een aantal zaken rekening moesten houden, maar een dag later mochten we helemaal niet meer open! Het was heel onwerkelijk, maar tijd om bij de ‘pakken neer te gaan zitten’ was er niet”, aldus Robin Heynen.

De bar die op 1 april jl. zijn 3-jarige jubileum groot zou vieren heeft in een mum van tijd een livestream opgezet voor zijn gasten. Iedere zaterdag van 21.00 tot 02.00 uur zenden zij uit en zijn er bekende gezichten te zien van de DJ’s die normaal op zaterdagavond in de bar staan de draaien. “Mensen kunnen ons volgen via o.a. onze Facebookpagina en verzoeknummers aanvragen. Afgelopen weekend hadden we wel 3000 kijkers! ” aldus de ondernemer.

Veiling

Helemaal leuk is de veiling die tijdens de livestream en ook op koningsdag (v.a.21.00 uur) wordt gehouden. Robin: “Mensen kunnen bieden op onze eigen merchandise artikelen, zoals petten, aanstekers en T-shirts, maar er zijn ook andere artikelen beschikbaar gesteld door mede-ondernemers die ons een hart onder de riem willen steken. Erol van Kriti heeft dinerbonnen beschikbaar gesteld en Cees Baerts een aantal boeken. Deze gaan naar de hoogste bieder en zo verwerven wij weer wat inkomsten”. Last but nog least biedt Café de Bar zelf ook tegoedbonnen aan op helpdehoreca.nl en gaat Robin ook nog even kijken naar de mogelijkheden die kooplokaalpurmerend te bieden heeft.

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen #kooplokaalpurmerend #samenhoudenwijdeeconomieinbeweging

Met de campagne “Laat de economie niet tot stilstand komen” willen we mensen, particulieren en ondernemers, oproepen om door te gaan met besteden en ondernemen. Op deze proberen we de crisis de baas te blijven. Hoe meer mensen gehoor geven aan deze boodschap hoe beter. Deel massaal! #laatdeeconomieniettotstilstandkomen #kooplokaalpurmerend #samenhoudenwijdeeconomieinbeweging

Bekijk het filmpje onderaan deze pagina en laat je inspireren!

Bakwagens Bert Jonk autoverhuur worden ingezet voor campagne “laat de economie niet tot stilstand komen”

Robert en Jeroen Jonk bestieren samen op de Baanstee Bert Jonk Autoverhuur. De autoverhuurbranche wordt momenteel behoorlijk geraakt. “Om een voorbeeld te geven, het verhuren van personenbusjes staat helemaal stil. Dat is ook logisch, want je gaat en mag niet eens met zeven mensen of meer in een busje zitten. De verhuur van koelwagentjes, zoals we dat doen aan Hello Fresh, loopt wel weer lekker door”, vertelt Robert Jonk.

Lening terugbetalen

Jonk is een positivo in optima forma. Toch heeft hij wel wat vraagtekens bij de huidige periode. “Ik maak me wel zorgen. Als ik hoor dat ondernemers aanspraak kunnen maken op een lening, denk ik: dat is lekker, die moet je dus ook weer terugbetalen. Terwijl er bij heel veel ondernemers geen euro binnenkomt. Dat schiet dus niet echt op.”

Robert stelt speciaal voor deze campagne twee van zijn bakwagens beschikbaar om te bestickeren met de slogan. Deze staan op zichtbare plekken in Purmerend. “We moeten elkaar de helpende hand bieden. Als we dat nou met z’n allen afspreken, zitten we op het goede spoor. Ik hoop dat deze campagne een flinke duw in de goede richting geeft.”
#laatdeeconomieniettotstilstandkomen

In deze campagne laten we ondernemers aan het woord. Zij vertellen wat zij doen om deze crisis het hoofd te bieden en hopen hiermee anderen te inspireren. En vooral ook op te roepen gehoor te geven aan de slogan. #laatdeeconomieniettotstilstandkomen #kooplokaalpurmerend

Een knuffeldag als de crisis voorbij is

Bij restaurant Kriti is de halve zaak leeg geruimd om de afhalers, alleen op afspraak, de ruimte te geven. “Het loopt goed”, zegt Erol Savur. “Daar zie je aan dat we veel hebben opgebouwd in de jaren. Daar ben ik heel dankbaar voor. En het is fijn om op deze manier bezig te blijven. De kosten lopen natuurlijk door en als je stil staat gaat zelfs je apparatuur achteruit. Het menu is op een paar kleine dingen na ongewijzigd. Ik heb wel een dagschotel toegevoegd voor een leuk prijsje, voor mijn gasten.” Het is vooral de mentale omschakeling waar Erol het moeilijk mee heeft. “Ik mis mijn klanten en zij missen Kriti en mijn trommel. Ik krijg veel berichten van de mensen die proberen thuis de Kriti-sfeer te creëren, al is het zonder ouzo en knuffel. Ik heb al besloten om wanneer alles weer gewoon is hier een knuffeldag te organiseren,” zegt hij lachend.

Smoothies en games tijdens de coronacrisisH20 blijft innovatief

De verbouwing was net afgerond, alles was er klaar voor. De H20 esports campus had behoorlijk wat events in de boeken staan toen de deuren sloten. “In drie dagen tijd hebben we alle activiteiten voor het hele jaar gecancelled”, vertelt Dirk Tuip. “Meest pijnlijk was het cancellen van een mega groot evenement in december, met duizenden bezoekers, dat ons wereldwijd op de kaart had gezet.”

Na de eerste klap begon het nadenken: wat kan er nog wel? “We hebben hier natuurlijk alle kennis en faciliteiten voor online streaming. De games die we hadden staan in het Rabobank esports stadium zijn we nu vier keer per week online aan het uitzenden. In onze streaming ruimte kun je ook online tv programma’s maken en zo verbinden met de mensen thuis. We zijn met deze optie nu aan het adverteren via onze website omdat ook anderen hier gebruik van kunnen maken, denk aan talkshows, sport, game-events, etc. Dit begint nu een beetje op gang te komen. Ook leveren we nu game snacks en smoothies aan huis, lekker en gezond, waarmee we ons lokaal en regionaal beter op de kaart willen zetten.”

Ook voor het online marketingbureau Search User van Tuip en Matthijs Vink is veel weggevallen. “We geven nu gratis online consulten aan online gerelateerde bedrijven over hoe om te gaan met de crisis. Veel bedrijven zetten alles stop, maar dat moet je juist niet doen, je moet vooruit kijken. Daarnaast focussen we ons op onze Facility app dat schoonmaakbedrijven helpt bij het digitaliseren. Met de app kunnen schoonmaakbedrijven alles registreren en volgen. Straks, wanneer de maatregelen versoepeld worden, krijg je te maken met bijvoorbeeld het desinfecteren van gebouwen en ruimten. Hier willen we met de app nu op inspelen.”

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen #kooplokaalpurmerend

Berging Brouwerij heeft een prachtige samenwerking geïnitieerd met BBQ de Purmer ontstaan vanuit de beperkingen die de coronacrisis met zich meebrengt. Gelukkig zijn er ook volop kansen! Bekijk het filmpje onderaan op deze pagina.

Peter de Graaf is directeur/eigenaar van De Graaf Groep BV, die zich onder meer met afvalverwerking bezig houdt. “Het is momenteel heel apart. Bij de horecaondernemers hoeven wij momenteel geen afval op te halen. Zij hebben immers geen afval aan te bieden. Haaks daarop staan bijvoorbeeld de ziekenhuizen en supermarkten, die het nog nooit zo druk hebben als nu”. Legt Peter uit.

Morele verplichting
De wagens van De Graaf rijden normaal gesproken 100 routes. Dat is in deze Coronaperiode gereduceerd tot 50. “Maar we hebben wel dezelfde kostenpost en dezelfde medewerkers. En we hebben een morele verplichting hè, want zeker nu kunnen we ziekenhuizen en supermarkten, en zo zijn er nog wat branches, niet in de steek laten. Bovendien hebben we met contracten te maken. Dat geldt voor ons en net zo goed voor de klanten. We vragen om begrip, krijgen dat in bijna alle gevallen gelukkig wel. Wij zeggen: we moeten het met elkaar oplossen en naderhand kunnen we eventueel kijken naar compensatie.”

De Graaf valt onder de vitale bedrijven. “We werken in de circulaire wereld, maar het was wel apart om nu met de neus op de feiten te worden gedrukt.”

Elkaar helpen
Over de campagne is hij zeer te spreken. “Een superactie. We hebben elkaar allemaal keihard nodig en laten we elkaar dan ook helpen. Trouwens, hiermee bewijst de PRO niet één of andere 13 in een dozijnclub van ondernemers te zijn, het is een echte belangenbehartiger. Ik raad iedereen dan ook aan om lid te worden, want samen kunnen we het verschil maken, daar ben ik van overtuigd.”

#laatdeeconomieniettotstilstandkomen
#samenhoudenwijdeeconomieinbeweging